7.9.2023

Habbatus Sauda dan Minyak Zaitun

Anda sedang mencari produk berkaitan minyak habbatus sauda dan minyak zaitun?

Susahnya untuk buat pilihan kerana sekarang ini wujud terlalu banyak jenama dan produk berkaitan habbatus sauda dan minyak zaitun dalam pasaran. Ditambah pula anda mempunyai kesedaran bahawa teknologi pemprosesan yang digunakan akan memberikan kesan terhadap kualiti produk.

Makin susah pula untuk anda membuat pilihan. Jangan risau. Jom baca perkongsian menarik daripada kami khas untuk anda mengenai habbatus sauda dan minyak zaitun.

Habbatus Sauda dan Minyak Zaitun

Minyak habbatus sauda dan minyak zaitun merupakan di antara bahan-bahan yang sering menjadi pilihan ramai untuk kesihatan yang lebih baik. Sebab itulah anda boleh temukan banyak produk yang berasaskan dua bahan ini dalam pasaran.

Dalam artikel kali ini, kami akan kongsikan dengan anda berkenaan khasiat dan manfaat setiap bahan ini secara berasingan. Barulah lebih mudah untuk anda baca dan faham.

Pengenalan Minyak Habbatus Sauda

Minyak habbatus sauda adalah sejenis minyak yang diperbuat daripada biji jintan hitam atau Nigella sativa. Minyak ini telah digunakan sejak zaman purba sebagai ubat dan makanan tambahan oleh pelbagai tamadun dan agama. 

Minyak Habbatus Sauda dan Minyak Zaitun

Khasiat dan Manfaat Minyak Habbatus Sauda

Minyak habbatus sauda mempunyai banyak khasiat dan manfaat untuk kesihatan, antaranya:

a. Menguatkan sistem imunisasi. 

Minyak habbatus sauda mengandungi thymoquinone, sebatian yang mempunyai sifat antioksidan dan antiradang yang dapat melindungi sel-sel daripada kerosakan akibat radikal bebas. 

Minyak ini juga dapat meningkatkan aktiviti sel pembunuh semula jadi (natural killer cells) yang bertugas membunuh sel-sel kanser dan jangkitan.

b. Merawat penyakit pernafasan. 

Minyak habbatus sauda dapat melegakan gejala asma, alahan, batuk, selsema dan sinusitis dengan mengurangkan keradangan dan lendir di saluran pernafasan. 

Minyak ini juga dapat membunuh bakteria dan virus yang menyebabkan jangkitan pernafasan seperti Helicobacter pylori, Streptococcus pneumoniae dan Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA).

c. Mengawal tekanan darah dan kolesterol. 

Minyak habbatus sauda dapat menurunkan tekanan darah tinggi dengan melebarkan salur darah dan menghalang penggumpalan darah. 

Minyak ini juga dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL) dengan menghalang penyerapan kolesterol di usus dan meningkatkan pengeluaran hempedu.

d. Mencegah dan merawat kanser. 

Minyak habbatus sauda mempunyai sifat anti-kanser yang dapat menghalang pertumbuhan, penyebaran dan pembentukan tumor di pelbagai organ seperti payudara, usus besar, prostat, pankreas, kulit dan otak. 

Minyak ini juga dapat meningkatkan kesan kemoterapi dan radioterapi dengan melindungi sel-sel normal daripada kerosakan.

e. Menjaga kesihatan kulit dan rambut. 

Minyak habbatus sauda dapat merawat masalah kulit seperti jerawat, ekzema, psoriasis, luka bakar, gigitan serangga dan kulit kering dengan mengurangkan keradangan, merangsang penyembuhan dan melawan jangkitan. 

Minyak ini juga dapat merawat masalah rambut seperti keguguran, kelemumur, kutu dan uban dengan menyuburkan folikel rambut, menguatkan akar rambut dan melindungi rambut daripada kerosakan.

Cara Makan Habbatus Sauda

Minyak habbatus sauda boleh dimakan secara terus atau dicampur dengan madu, air atau jus buah-buahan. Dos yang disarankan adalah satu sudu teh dua kali sehari sebelum atau selepas makan. 

Minyak ini juga boleh disapu pada kulit atau rambut yang bermasalah. Walau bagaimanapun, minyak habbatus sauda tidak sesuai untuk orang yang alah kepada jintan hitam, ibu hamil atau menyusu, kanak-kanak di bawah 2 tahun atau orang yang mengambil ubat-ubatan tertentu seperti warfarin, metformin atau insulin.

Baca Juga : Cara Makan Minyak Habbatus Sauda Olive House

Pengenalan Minyak Zaitun

Minyak zaitun adalah sejenis minyak yang diperbuat daripada buah zaitun atau Olea europaea. Minyak ini telah digunakan sejak zaman kuno sebagai bahan masakan, ubat, kosmetik, dan bahan bakar. 

Minyak zaitun mempunyai banyak khasiat dan manfaat untuk kesihatan, antaranya:

a. Menjaga kesihatan jantung. 

Minyak zaitun mengandungi asam lemak tak jenuh tunggal, omega-3, dan omega-6 yang dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam darah. 

Minyak ini juga dapat mengurangkan trigliserida tinggi dan peradangan yang dapat meningkatkan risiko penyakit jantung, seperti strok dan gagal jantung.

b. Mengawal gula darah. 

Minyak zaitun dapat meningkatkan sensitivitas insulin dan mengawal kadar gula darah di dalam tubuh. Minyak ini juga dapat mencegah komplikasi diabetes, seperti kerosakan saraf, mata, ginjal, dan jantung.

c. Mencegah dan merawat Alzheimer. 

Minyak zaitun mengandungi oleuropein, sebatian antioksidan yang dapat melindungi otak daripada kerosakan akibat radikal bebas. 

Minyak ini juga dapat mengurangkan penanda peradangan otak yang dapat meningkatkan risiko Alzheimer. Selain itu, minyak zaitun dapat meningkatkan fungsi kognitif dan memori pada orang tua.

d. Menjaga kesihatan hati. 

Minyak zaitun dapat melindungi hati daripada penyakit seperti perlemakan hati, pembengkakan hati, kerusakan jaringan hati, dan paparan radikal bebas. Minyak ini juga dapat meningkatkan pengeluaran hempedu dan membantu menghancurkan batu hempedu.

e. Menjaga keshatan kulit dan rambut. 

Minyak zaitun dapat melembapkan kulit kering, merawat jerawat, ekzema, psoriasis, luka bakar, gigitan serangga, dan kulit kusam dengan mengurangkan peradangan, merangsang penyembuhan, dan melawan jangkitan. 

Minyak ini juga dapat menyuburkan rambut, menguatkan akar rambut, menghilangkan kelemumur, kutu, dan uban dengan melindungi rambut daripada kerosakan akibat sinar UV, pencemaran, dan bahan kimia.

Cara Penggunaan

Minyak zaitun boleh digunakan sebagai bahan masakan atau sebagai campuran bahan makanan. Dos yang disarankan adalah satu hingga dua sudu makan sehari sebelum atau selepas makan. 

Minyak ini juga boleh disapu pada kulit atau rambut yang bermasalah. Walau bagaimanapun, minyak zaitun tidak sesuai untuk orang yang alah kepada zaitun, ibu hamil atau menyusu, kanak-kanak di bawah 2 tahun atau orang yang mengambil ubat-ubatan tertentu seperti warfarin atau insulin. Jika anda mempunyai sebarang masalah kesihatan atau alahan, sila berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan minyak zaitun.

Produk Habbatus Sauda dan Minyak Zaitun Olive House

Di bawah jenama Olive House Selatan juga ada produk-produk berasaskan habbatus sauda dan minyak zaitun. Antaranya adalah:

Anda boleh klik pada nama produk di atas untuk informasi lanjut. Sekian sahaja untuk perkongsian kali ini. Semoga bermanfaat!

Blog