10.9.2023

Khasiat Buah Tin Untuk Kesihatan

Ramai yang tahu bahawa buah tin ada disebutkan di dalam al-Quran tapi tak ramai yang tahu apa khasiat buah tin untuk kesihatan.

Tapi, kami rasa gembira sebenarnya bila kami hasilkan video atau perkongsian mengenai buah tin, ramai yang ingin mendapatkan informasi lebih lanjut terutamanya yang berkaitan khasiat buah tin.

Jadi, kami rasa terpanggil untuk hasilkan artikel yang akan kongsikan secara terperinci mengenai khasiatnya. Jom baca!

Mengenai Buah Tin

Buah tin adalah buah yang berasal dari pokok tin, yang mempunyai nama saintifik Ficus carica.

Ia merupakan sejenis buah dari keluarga mulberi yang banyak tumbuh dan mudah didapati di wilayah Asia Barat. Ia juga disebut fig dalam bahasa Inggeris, atau lebih dikenali sebagai buah ara di negara kita.

Buah ini adalah buah yang sangat istimewa kerana ia disebut dalam al-Quran menerusi surah at-Tin:

"Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun." (at-Tin: 1)

Ada pelbagai tafsir mengenai ayat ini, termasuklah khasiat dan kebaikannya kepada kesihatan. Buah ini adalah antara buah sunnah yang sangat sesuai untuk dijadikan amalan serta makanan seharian.

Dalam artikel ini, kita akan melihat beberapa khasiat buah tin yang ramai tidak tahu, berdasarkan laporan kajian dan sumber-sumber yang boleh dipercayai.


Khasiat Buah Tin

Buah Tin


Ia mempunyai banyak khasiat yang baik untuk kesihatan tubuh dan minda. Antara khasiat buah tin adalah:

  • Buah ini mempunyai banyak mineral, vitamin dan serat yang biasa ditemui dalam buah-buahan lain. Ia juga mempunyai vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, kalsium, zat besi, fosforus, mangan, sodium, potassium dan klorin.
  • Ia mempunyai serat yang tinggi, iaitu sekitar 5 gram dalam setiap 3 hidangan. Serat ini membantu mengelakkan masalah sembelit dan cirit-birit, serta membantu mengurangkan berat badan.
  • Ia mengandungi pektin, iaitu sejenis serat boleh larut. Pektin ini membantu membuang kolesterol berlebihan dari dalam badan. Serat dalam buah ini juga membantu merawat kanser yang menyerang usus besar dan melindungi diri dari serangan kanser payudara.
  • Selain itu, ia juga mengandungi phenol, omega 3, dan omega 6. Asid-asid lemak ini berfungsi mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • Buah ini mengandungi potassium yang tinggi dan sodium yang rendah. Potassium ini merupakan pertahanan terbaik untuk kesan hipertensi atau tekanan darah tinggi.
  • Ia juga mengandungi antioksidan yang tinggi dalam bentuk polifenol. Antioksidan ini membantu melawan radikal bebas yang boleh menyebabkan penuaan awal, keradangan dan penyakit kronik.
  • Ia turut mengandungi daun pokok tin yang boleh digunakan sebagai teh. Daun pokok tin ini mengandungi kimia semulajadi yang boleh mengurangkan jumlah insulin yang diperlukan oleh pesakit diabetes. Daun pokok tin juga baik untuk mengelakkan atau mengurangkan simptom asma dan masalah pernafasan seperti bronkitis.
  • Ia mengandungi kemanisan yang boleh digunakan sebagai pengganti gula. Kemanisan buah ini boleh membantu menstabilkan paras gula dalam darah dan memberi tenaga kepada badan.
  • Ia mengandungi mitos dan budaya yang berkaitan dengan kesuburan dan disfungsi seksual. Buah ini dipercayai dapat meningkatkan kesuburan dan stamina seksual dengan memilih reka bentuk, warna dan bahan yang sesuai dengan personaliti dan citarasa seseorang.


Cara Makan Buah Tin


Buah ini boleh dimakan dalam keadaan segar atau kering. Buah yang segar mempunyai rasa yang manis dan lembut, manakala buah tin kering mempunyai rasa yang lebih pekat dan tekstur yang lebih kenyal. Buah ini boleh dimakan begitu sahaja atau dicampur dengan makanan lain seperti yogurt, sereal, roti, kek, pai, puding, jem, jeli, jeruk dan sebagainya.

Ia juga boleh dijadikan jus, teh, sirap, cuka atau minyak. Buah ini juga boleh dijadikan ubat atau salap untuk merawat penyakit seperti venereal, luka, parut, ekzema dan sebagainya.

Cuka Tin Olive House

Oh. Kalau anda ingin memastikan kesihatan anda lebih baik, anda boleh juga mencuba Cuka Tin Olive House. Teknologi yang digunakan oleh Olive House sangat menitikberatkan agar khasiat dan manfaat kekal terpelihara.

Cuka Tin ini dihasilkan daripada buah tin yang berkualiti tinggi di lembah Izmir, Turki dan diproses menggunakan kaedah tradisional di dalam tong kayu oak untuk mengekalkan kualiti peragian.

Anda boleh dapatkan informasi lanjut mengenai khasiat buah tin termasuklah promosi terkini dengan klik button di bawah.

Blog